Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Vestigingsplaats: Wijk bij Duurstede
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het uitvoeren van de Archiefwet 1995 (toezicht en advisering door een archivaris) en het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.
Deelnemende partijen: : De gemeenten Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, en Wijk bij Duurstede, Vijfheerenlanden.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging algemeen bestuur G. Boonzaaijer.
Financieel belang: De deelnemersbijdrage wordt bepaald door inwoneraantal en meters archief. Voor 2024 bedroeg deze € 318.140. Hierin is het resultaat uit de jaarrekening 2023 (terugbetaling €20.833) verwerkt.
Risico's : Naar verwachting wordt in 2026 een gemoderniseerde Archiefwet van kracht. Verschillende onderzoeken en uitvoeringstoetsen constateren dat de invoering van de nieuwe Archiefwet zowel incidenteel als structureel extra werkzaamheden met zich meebrengt, zowel aan de kant van de gemeenten als aan de kant van de archiefdienst.
Ontwikkelingen :
Het traject rond de aanbesteding en implementatie van een e-depot wordt uitgevoerd. - Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Veiligheidsregio Utrecht behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van de brandweerzorg, de organisatie van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, de rampenbestrijding en crisisbeheersing (bevolkingszorg), het beheer van de gemeenschappelijke meldkamer, de zorg voor een adequate samenwerking met de politie Utrecht en de meldkamer ambulancezorg, een gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G.F. Naafs (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (portefeuillehouder financiën)Financieel belang: De gemeente draagt financieel bij op basis van een inwonersbijdrage. Voor 2024 bedroeg de bijdrage in totaal € 3.845.000,-
Risico's : De aanpassingsvoorstellen van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) heeft duidelijk gemaakt dat de huidige arbeidsvoorwaarden van brandweervrijwilligers op dit moment strijdig is met Europese wet- en regelgeving. Brandweervrijwilligers dienen op grond van het gelijkheidsbeginsel door hun werkgevers feitelijk als deeltijdwerkers beschouwd te worden. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft opdracht gegeven om onderzoek te verrichten naar harmoniseringsmogelijkheden. De inwerkingtreding van de Wnra voor personeel van veiligheidsregio's is uitgesteld. Het is tot op heden onbekend hoe de arbeidsvoorwaarden voor brandweervrijwilligers zich landelijk zullen ontwikkelen en tot welke financiële effecten dit leidt. Eind 2024 zijn door de VRU ambtelijk toekomstscenario's opgesteld (2026 t/m 2030) om de benodigde investeringen en besparingsopties in kaart te brengen. Er heeft nog geen bestuurlijke besluitvorming over plaats gevonden; dit is beoogd voor medio 2025.
Ontwikkelingen :
De bestuursagenda voor de beleidsperiode 2024-2027 is in 2023 vastgesteld door het Algemeen Bestuur.
Deze is gebaseerd op het regionaal risicoprofiel (RRP). Voor het risicobeeld zijn onder meer de volgende ontwikkelingen van belang: de (invloed van) klimaatverandering – bijvoorbeeld natuurbrand en overstromingen, de energietransitie en (verdergaande) digitalisering.
Tevens is het Regionaal Crisisplan VRU 2024-2027 vastgesteld. Deze is in werking getreden op 02 januari 2024.
Voortvloeiend uit de ‘Contourennota Versterking Crisisbeheersing en Brandweerzorg’ (Ministerie van Justitie en Veiligheid, 2022) is landelijk voor de veiligheidsregio(‘s) de extra Brede doeluitkering ramenbestrijding (BDuR) beschikbaar gesteld. Dit om, onder andere, (nog beter) crisis te voorzien, te voorkomen, de effecten te minimaliseren en de weerbaarheid van de samenleving te versterken.
Dit is specifiek door het Rijk geoormerkt. In 2024 is gebleken dat, mogelijk op termijn, hier een korting op volgt. De reden hiervoor is dat in het hoofdlijnenakkoord 'per ongeluk' de rijksbijdrage aangemerkt is als specifieke uitkering rijk - met een korting van 10 % - wordt overgeheveld naar het gemeentefonds.
Bevolkingszorg is een onderdeel van gemeentelijke crisisbeheersing.
De doorontwikkeling van Bevolkingszorg 3.0 heeft zijn beslag gekregen en is eind 204 vastgesteld en geïmplementeerd.
De 26 gemeenten zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een goede samenwerking op het gebied van bevolkingszorg en gaan waar nodig en mogelijk meer intergemeentelijk samenwerken. Om deze samenwerking te verbeteren en succesvol te houden is regie nodig en een gevoel van verantwoordelijkheid en eigenaarschap. Het advies creëert eigenaarschap voor de kwaliteit van bevolkingszorg. De wijze van besturen van bevolkingszorg zorgt ervoor dat er daadwerkelijk gestuurd kan worden op kwaliteit. Hierin heeft elk gremium haar eigen taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Per 06 januari 2025 treedt de intergemeentelijke 24/7 piketregeling Officier van Dienst Bevolkingszorg (OvD-Bz) in werking. Samen met de gemeenten Bunnik, Zeist, De Bilt, Veenendaal, Renswoude, Rhenen en Wijk bij Duurstede leveren wij hieraan een bijdrage. - Gemeenschappelijke regelingen
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het aanbieden van diensten en producten op het terrein van werk, inkomen, sociale werkvoorziening, re-integratie, inburgering en schulddienstverlening.
Deelnemende partijen: De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G. Boonzaaijer en K. Oyevaar.Financieel belang: .De gemeente draagt bij op basis van een deelnemersbijdrage. Voor 2024 bedroeg de bijdrage afgerond € 3.240.000. Dit bedrag is exclusief de kosten van uitvoering van het minimabeleid. Hiervoor bracht RDWI over 2024 een bedrag van afgerond € 34.000 in rekening.
Risico's: De regelingen die RDWI uitvoert, hebben hoofdzakelijk een open eind karakter. Dit kan leiden tot hogere uitgaven bij een toename van het aantal uitkeringsgerechtigden. Voor uitkeringen op grond van de gebundelde uitkering (BUIG) geldt dat gemeenten met een tekort een beroep kunnen doen op de Vangnetregeling. Hiervoor geldt wel een eigen risico. In het jaar 2024 had de gemeente een klein tekort op de BUIG, maar niet hoger dan het eigen risico.
Ontwikkelingen: RDWI zet in op een inclusieve samenleving. Concreet gaat het over: een stap verder naar werk, participatie en/of een stabiel inkomen. RDWI doet dat vanuit de wettelijke kaders op het terrein van Werk & Inkomen (Participatiewet, Wet op gemeentelijke schuldhulpverlening, Inburgering en aanpalende regelingen), in relatie tot het kader van het bredere sociale domein. RDWI is daarbij een vanzelfsprekende partner die de schakel vormt tussen gemeenten, netwerkpartners, inwoners en arbeidsmarkt. In 2024 is gestart met de uitvoering van de strategische kaders werk en inkomen 2024-2027. In de strategische kaders geven de gemeenten kaders mee voor het beleid en de uitvoering van de RDWI. De RDWI is gaan werken vanuit vier kernwaarden: de inwoner centraal, werken vanuit vertrouwen in de inwoner, vanuit de juiste balans tussen rechtmatigheid & doelmatigheid, toepassen van maatwerk. Die aansluiten op de ambities in de strategische kaders werk en inkomen 2024-2027.
Er is gestart met het project: toekomstvisie, waarin wordt onderzocht wat een gunstig toekomstscenario is voor zowel gemeenten, Biga als de RDWI en welke dienstverlening daarbij hoort. Ook is er gestart met het project: innovatietafels, waarin wordt gekeken naar de samenwerking en de effectiviteit van dienstverlening in de Zuid Oost Utrecht regio (ZOU-regio) gericht op toeleiding naar werk.
Met deze strategische kaders blijft de gemeente zich inzetten voor een inclusieve samenleving en arbeidsmarkt, dat doet de gemeente vanuit vertrouwen in inwoners en de professionals. - Gemeenschappelijke regelingen
Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Een goede basisgezondheid en gelijke kansen op gezondheid voor de inwoners bevorderen, onder meer door preventie.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G. Boonzaaijer ( lid)Financieel belang:
De gemeenten dragen bij op basis van afname en inwoner- en kindaantallen. Voor 2024 werd de deelnemersbijdrage bepaald op € 489.845 voor het basispakket, € 1.596.325 voor basistaken-plus en intensivering basistaken, waarvan € 1.128.586 voor preventieve Jeugdgezondheidszorg en € 23.910 voor intensivering van de basistaken en
€ 182.750 voor maatwerk. De totale bijdrage voor 2024 is € 2.292.830Risico's:
Door de nieuwe cao die is vastgesteld in december 2023 vielen de loon- en prijsstijgingen hoger uit in 2024. Ook stegen de kosten voor huisvesting (consultatiebureaus) vanwege hogere energieprijzen. Als laatste maakte de gemeente extra afspraken over het aantal MAZL-trajecten (Methodische Aanpak Ziekteverzuim Leerlingen) waar na de corona-pandemie een stijging in is gezien. Het digitale kinddossier (GGiD) is in 2024 afgerond.Ontwikkelingen: Ter voorbereiding op de financiële situatie van de gemeenten (ravijnjaar 2026) zijn in het najaar 2023 bestuurlijke gesprekken gestart. Deze liepen door in 2024. Er wordt zowel landelijk bezuinigd op de GGDrU, maar ook de gemeenten hebben een bezuinigingsopdracht geformuleerd. In de bestuursopdracht, behorende bij de doorontwikkeling en toekomstbestendigheid van de GGDrU worden drie belangrijke opgaven gezien, namelijk de mentale gezondheid van onze jeugd, vergrijzing en een gezonde en veilige leefomgeving.
- Gemeenschappelijke regelingen
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats: Soest
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige en uit een oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde manier sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de Provincie Utrecht. Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de Utrechtse gemeenten ingezameld huishoudelijk afval. Dat wil zeggen het transport, de overslag en de bewerking en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Utrechtse Heuvelrug in het Algemeen Bestuur: Anouk Haaxma (lid); Rob Jorg (plaatsvervanger).
Financieel belang: De deelnemersbijdrage is gebaseerd op de tonnages afval die verwerkt worden. De bijdrage 2024 aan de AVU bedroeg afgerond € 1.514.000.
Risico's: De risico’s bestaan uit de normale bedrijfsrisico’s. Tegenvallers die ontstaan zijn veelal het gevolg van nieuw Rijksbeleid vooral op belastinggebied.
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen.Ontwikkelingen: Voor de niet-strategische taken gaat de AVU samenwerken met de Reinigingsdienst Midden-Nederland (RMN). Daarnaast is onder de naam Cirkelwaarde een nieuw samenwerkingsverband in het leven geroepen voor de meer complexe afval- c.q. grondstofdossiers. Naast de AVU participeren Circulus-Berkel en ROVA in Cirkelwaarde.
- Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige, kwalitatief goede, efficiënte en controleerbare manier uitvoeren van de door de deelnemende gemeenten opgedragen adviserende en uitvoerende taken op het gebied van de omgeving, milieu en duurzaamheid in de ruimste zin. Deze samenwerking levert betere garanties voor de kwaliteit van uitvoering, financiële schaalvoordelen en vermindering van de kwetsbaarheid.
Deelnemende partijen: De gemeenten: Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: R. Jorg.
Financieel belang: Het belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de gemeenschappelijke regeling heeft, is gebaseerd op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de daaraan gerelateerde verdeelsleutel. Hieraan zijn ook andere zaken gerelateerd, zoals afrekening bij tekorten of overschotten op de GR (naar rato van opdrachtenportefeuille of als AB anders bepaalt). De gemeente garandeert een jaarlijkse afname 10.178 uur. Naast de gegarandeerde uren worden er in de jaarplannen ook andere uren afgenomen zoals tijdelijke uren, omgevingsweturen en projecturen. In 2024 was de afname van de gegarandeerde en tijdelijke uren 11.193 uur en daarmee bedroeg de bijdrage € 1.298.388.
Risico's: Jaarlijks worden de risico’s tegen het licht gehouden en waar nodig geactualiseerd. In samenwerking met de overige deelnemende gemeenten en de ODRU zal scherper gestuurd gaan worden op beperking van de risico's.
Door een steeds verdergaande verschuiving van taken, al dan niet met bijbehorende budgetten, van rijk en provincie naar gemeenten is het mogelijk dat de af te nemen uren en daarmee de kosten stijgen. Denk hierbij met name aan de wettelijke bodemtaken. De risico op een toename van het aantal af te nemen uren is niet denkbeeldig.Ontwikkelingen: Het werken met de Omgevingswet heeft gevolgen voor het takenpakket van de ODRU. Er zijn bodemtaken vanuit de provincie naar gemeenten/ODRU gegaan. Ook is de behandeling van meldingen sloop dit jaar bij de ODRU ondergebracht.
De Omgevingswet biedt gemeenten meer mogelijkheden om beleidskeuzes te maken. Door deze beleidskeuzes regionaal op te pakken, kunnen de taken en ambities waar gemaakt worden en kunnen daardoor de kosten beperkt worden.
De Rijksoverheid zet via haar interbestuurlijk programma in op verdere versterking van de positie van de omgevingsdiensten. In 2024 is verder gewerkt aan de vorming van één Omgevingsdienst voor de hele provincie Utrecht. De algemeen besturen van de ODRU en RUD Utrecht hebben beiden ingestemd met de uitgangspunten en de ontwerp-gemeenschappelijke regeling voor de nieuwe Omgevingsdienst Utrecht vast. Daarmee is de richting bepaald in het proces om te komen tot één omgevingsdienst voor de hele provincie Utrecht. Alle colleges in de provincie Utrecht zijn gevraagd om in te stemmen met de oprichting van de Omgevingsdienst Utrecht. Zij kunnen daarbij een zienswijze geven over de ontwerp-gemeenschappelijke regeling voor de oprichting van de nieuwe Omgevingsdienst. De planning om te komen tot de Omgevingsdienst Utrecht per 1 januari 2026.
Uitgangspunt is dat de kosten voor 2025 binnen het ter beschikking gestelde budget blijven. - Gemeenschappelijke regelingen
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De RID ondersteunt de bedrijfsvoering door het beheren van een betrouwbare ICT-omgeving en draagt daarmee bij aan een goede dienstverlening en informatievoorziening.
Deelnemende partijen: De gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Soest en Wijk bij Duurstede, evenals de Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn en Heuvelrug in Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: de heer G. Boonzaaijer..
Financieel belang: Het belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de verbonden partij heeft, is gebaseerd op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de daaraan gerelateerde verdeelsleutel. Deze verdeelsleutel is gebaseerd op het aantal afgenomen accounts, het serverbeslag en het aantal inwoners. Met deze verdeelsleutel wordt jaarlijks de deelnemersbijdrage bepaald. De bijdrage in 2024 bedroeg €1.675.549.
Risico's: De RID levert een uniform pakket van producten en diensten aan zijn klantorganisaties. Een risico is dat de RID niet in staat blijkt te zijn om het niveau van dienstverlening, zoals afgesproken in de Dienstverleningsovereenkomst (DvO), te realiseren. Dit heeft dan directe consequenties voor de kwaliteit van de reguliere dienstverlening.
Ontwikkelingen: Om de besturing te verbeteren is gewerkt aan een betere organisatiestructuur. De adviesorganen hebben een duidelijke taakafbakening en verantwoordelijkheid gekregen. Ook de inrichting, aansturing en besturing van programma’s en projecten zowel intern maar ook extern is beter in beeld gebracht waarbij de verhoudingen eigenaar GR, opdrachtgever en opdrachtnemer duidelijk zijn. De RID sluit aan bij de regionale IV-samenwerking op het gebied van beveiliging en privacy. Er is hiervoor strategisch informatiebeveiligingsbeleid opgesteld die ook door de RID-deelnemers is vastgelegd. Samen met de deelnemers is gewerkt aan de voorbereidingen en benodigde investeringsplanning voor de afbouw van de eigen datacenters. De zogenaamde migratie naar de Cloud. De RID zorgt ervoor dat alle medewerkers veilig, tijd, plaats en apparaat onafhankelijk kunnen werken. De implementatie van software asset management draagt bij aan veiligheid en rechtmatigheid van het software gebruik. Nieuwe diensten, zoals een vernieuwde veilige werkplek, worden door de RID in afstemming met de regionale IV-samenwerking ingevoerd.
in 2024 zijn gestart met een verkenning naar een nieuw perspectief voor de regionale samenwerking op het gebied van ict (de RID), informatievoorziening, informatiebeveiliging en privacy, met als doel een eenvoudigere governance, minder personele kwetsbaarheid en toegerust zijn voor nieuwe ontwikkelingen. In het eerste kwartaal van 2025 volgt besluitvorming over dit perspectief. - Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De BghU verzorgt de uitvoering van de wet Waardering Onroerende Zaken en heft en int belastingen, heffingen en leges namens haar deelnemers. De BghU is een publieke, uitvoerende en dienstverlenende organisatie die op basis van maatschappelijk algemeen aanvaarde bedrijfseconomische principes wordt geleid. Deze gespecialiseerde dienstverlening draagt bij aan een goede verhouding tussen de kwaliteit en de kosten van de dienstverlening.
Deelnemende partijen: De gemeenten Utrecht, De Bilt, Houten, Nieuwegein, Zeist, Bunnik, Lopik, Utrechtse Heuvelrug, Stichtse Vecht en Het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente/waterschap wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen Bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen Bestuur: R. Jorg.Financieel belang: De deelnemersbijdrage wordt bepaald op basis van het aantal op te leggen aanslagregels. Voor 2024 bedroeg deze € 769.000,-.
Risico's: De BghU houdt in haar begroting rekening met een weerstandsvermogen van € 480.870,- (eigen vermogen, met inbegrip van 'onvoorzien'), om mogelijke risico’s op te vangen. Uit de conform de risicoparagraaf geïdentificeerde risico’s is een restrisico becijferd van € 437.500,- (het nettorisicobedrag vermenigvuldigd met de kans die er bestaat dat het geïdentificeerde risico zich voordoet na het nemen van de geformuleerde beheersmaatregelen). Met het weerstandsvermogen worden de risico's afgedekt.
Ontwikkelingen: Het jaar 2024 stond voor BghU vooral in het teken van het blijven bieden van goede dienstverlening aan de inwoners naast het project verbeterplan wat in 2023 is opgestart naar aanleiding van het oordeel van de waarderingskamer en de achterstanden die zijn ontstaan door de ICT-transitie in 2023. Met name de vervanging van de belasting- en waarderingssoftware heeft veel impact gehad omdat het BghU direct raakte in de bedrijfsvoering en de dienstverlening. Met ondersteuning van de nieuwe software en koppelingen legde BghU in 2024 voor alle deelnemers meer dan 649.000 belastingaanslagen op, zorgde voor de invordering daarvan en handelde ruim 12.900 kwijtscheldingsverzoeken af. Enorm grote productieaantallen, die BghU zo efficiënt mogelijk heeft verwerkt zonder daarbij het persoonlijk contact met de inwoners te verliezen.
BghU heeft enige tijd minder productie en dienstverlening kunnen bieden gedurende en na de conversie van de gegevens. Dit heeft er ook toe geleid dat de waarderingskamer in 2023 het oordeel over de kwaliteit WOZ-waarden moest bijstellen van "voldoende" naar "voor verbetering vatbaar". BghU krijgt nu weer grip door gestructureerd processen te optimaliseren, de opgelopen achterstanden weg te werken en een nieuwe interne controle cyclus te realiseren. Een groot aantal resultaten is in 2024 gerealiseerd of de processen daarvoor zijn in gang gezet. Het komende jaar wordt gestreefd naar het realiseren van de resterende resultaten. Tegelijkertijd helpt deze vernieuwing BghU om wendbaar te zijn bij toekomstige ontwikkelingen in het vakgebied.
Medio 2025 komt een brief, vanuit de BghU, richting de raad met de laatste stand van zaken met betrekking tot het verbeterplan.
Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie/geliquideerd
- Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie/geliquideerd
Niet van toepassing
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Vestigingsplaats: Den Haag
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), opgericht in 1914, is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de bank duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Deelnemende partijen: De bank is een structuurvennootschap. Het Rijk bezit de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van nominaal € 2,50).
Financieel belang: Wij zien het aandelenbezit in BNG als een duurzame belegging. De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 504.000,-. Wij bezitten 201.669 aandelen met een nominale waarde van € 2,50 per stuk. Jaarlijks ontvangen wij van BNG dividend. In de begroting 2024 raamt de gemeente de dividenduitkering op het gemiddelde van het werkelijk ontvangen dividend over de afgelopen drie boekjaren. In 2024 is € 435.605 aan dividend ontvangen.
Risico's: Het door BNG uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAA van Moody’s, AAA van Standard & Poor’s en AAA van Fitch. De kredietwaardigheid van de bank wordt dus als zeer hoog gewaardeerd.
Ontwikkelingen: Het renteresultaat is uitgekomen op € 258 miljoen en is daarmee € 12 miljoen hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Het renteresultaat is hoger door een stijging van de rentetarieven. Over het eerste halfjaar van 2024 werd een nettowinst gerealiseerd van €158 miljoen. In dezelfde periode van vorig jaar kwam de nettowinst uit op € 141 miljoen. De hogere nettowinst is een gevolg van een hoger renteresultaat en een daling in de contributie aan het resolutiefonds.
De langlopende kredietportefeuille is uitgekomen op € 91,4 miljard. Investeringen van gemeenten trekken aan en ook in de corporatiesector is de vraag naar langlopende kredieten hoog. Dit is het gevolg van toenemende investeringen in nieuwbouw en verduurzaming. Door het huidige investeringsklimaat blijft de kredietvraag in de zorgsector iets achter.
De kapitaalpositie van BNG blijft onverminderd sterk. De Common Equity Tier 1-ratio en de leverage ratio bedroegen eind juni 2024 respectievelijk 40% en 11%. Dit is ruim boven de minima die door de toezichthouder zijn gesteld. Hetzelfde geldt voor de liquiditeitsratio’s.
BNG heeft in de eerste helft van het jaar € 12,3 miljard aan langlopende funding opgehaald, waarvan € 5,7 miljard in ESG-formaat. Met 46% van de totale obligatie-uitgifte in ESG-formaat ligt BNG op koers om het percentage ESG-obligaties van vorig jaar (41%) te overtreffen. Met de opbrengsten van de ESG-obligaties financiert BNG activiteiten van Nederlandse gemeenten en woningcorporaties die een positieve impact hebben op het milieu en sociale voorzieningen. - Vennootschappen en coöperaties
Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats: Zwolle
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het dragen van medeverantwoordelijkheid voor de gezondheid door het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.
Deelnemende partijen: De gemeenten in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht, Overijssel en een aantal gemeenten in de provincies Drenthe en Noord-Holland.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Vitens NV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten.
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 36.500. Wij bezitten 36.554 aandelen met een nominale waarde van € 1,00 per stuk.
Risico's: Vitens beheerst de risico’s door kennis van de wetgeving te borgen in de organisatie en indien noodzakelijk adequate beheersmaatregelen te treffen.
Ontwikkelingen: Vitens heeft zich als bedrijf gericht op het versterken van zijn positie als leverancier van drinkwater en het verhogen van de duurzaamheid van zijn activiteiten. Dit deed Vitens door te investeren in nieuwe technologieën om de efficiëntie van waterbehandeling en distributie te verbeteren. Dit heeft bijgedragen aan een betere service voor de gemeente en haar inwoners.
Daarnaast heeft Vitens zich ingezet voor verdere verduurzaming van zijn bedrijfsvoering. Dit omvatte onder andere initiatieven om het waterverbruik te verminderen, de CO2-uitstoot te verlagen en het gebruikt van hernieuwbare energiebronnen te vergroten. - Vennootschappen en coöperaties
Biga BV
Biga BV
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bevorderen, waaronder in het bijzonder mensen met een SW-indicatie (SW = Sociale Werkvoorziening).
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik (3,99%), De Bilt (13,20%), Wijk bij Duurstede (14,88%), Utrechtse Heuvelrug (22,10%) en Zeist (45,83%)
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Biga BV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten. Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het bestuur. Vertegenwoordiging bestuur: G. Boonzaaijer (lid/voorzitter)
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt € 132.600,-. Wij bezitten 2.652 aandelen met een nominale waarde van € 50,00 per stuk. Het gemeentelijk aandeel van de apparaatskosten aan Biga in 2024 was 356.000.
Risico's: Het Rijk heeft besloten om de rijkssubsidie per inwoner met een SW-indicatie te verlagen. Dat betekent dat Biga minder inkomsten heeft. De BV is voor instroom van nieuw personeel afhankelijk van de sociale dienst en de markt (door regelgeving is de SW in 2015 afgesloten voor nieuwe instroom). De huidige medewerkers met SW-indicatie worden ouder en verliezen, net als elke ouder wordende werknemer, aan productiviteit.Biga heeft daarom voorgesteld om nieuwe opdrachten en nieuwe instroom van medewerkers te garanderen. Tot op heden is Biga daarin zeer succesvol. In 2024 is de werving om nieuw personeel opnieuw in complexiteit gestegen, veroorzaakt door de schaarste op de arbeidsmarkt. In 2024 behaalde de Biga een positief resultaat.
Ontwikkelingen: Doelstelling van de Biga is om de samenwerking tussen de vijf gemeenten, RDWI en andere samenwerkingspartners te versterken. Hierdoor kan de uitvoering van de taken voortvloeiend uit de WSW en de Participatiewet efficiënt worden opgepakt in de regio. Biga profileert zich daarbij als een 'Sociale Enterprise' waarbij, voortbordurend op de WSW-populatie, mensen uit doelgroepen vanuit de Participatiewet worden aangenomen. Hierdoor wordt een grotere groep mensen aan werk geholpen. Een goede samenwerking met de RDWI is essentieel, omdat de RDWI de Biga van nieuwe instroom moet voorzien.
In is gestart met de uitvoering van de strategische kaders werk en inkomen 2024- 2027. Als onderdeel van de strategische kaders, is gestart met het opstellen van een toekomstvisie. De toekomstvisie gaat over hoe Biga groep BV zijn toekomstige dienstverlening voor zich ziet in samenwerking met de RDWI en zijn dienstverlening rendabel kan houden - Vennootschappen en coöperaties
Lange Dreef CV
Lange Dreef CV
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het realiseren van woningen, openbare ruimte en een natuurontwikkelingsgebied.
Deelnemende partijen: De rechtspersoon is een commanditaire vennootschap waarin drie door gemeente Utrechtse Heuvelrug en de stichting Heuvelrug Wonen opgerichte B.V. ’s hun samenwerking aan de gebiedsontwikkeling Lange Dreef vorm geven. De gemeente neemt voor 50% deel in het exploitatierisico van de Lange Dreef B.V.
Bestuurlijk belang: Wij hebben geen rechtstreeks bestuurlijk belang in de CV Lange Dreef (CV). De wethouder die aangesteld is als bestuurder van de deelnemende Bv’s kan via die weg invloed uitoefenen op de besluitvorming van de CV.
Financieel belang: Deelname Lange Dreef BV: € 9.000,-.
Deelname Utrechtse Heuvelrug Commandiet BV: € 18.000,-.Risico's: De risico’s voor deelname aan de CV liggen bij de deelnemende vennoten, van de drie deelnemende B.V. ’s. Voor eventuele verliezen is een voorziening gevormd. Het saldo van deze voorziening bedraagt per 31 december 2024 € 293.166. Op dit moment verwachten wij dat deze voorziening groot genoeg is om eventuele verliezen of te verrekenen kosten te dekken.
Ontwikkelingen: De resterende vrije kavels zijn in 2017 allemaal verkocht en notarieel getransporteerd. Ook alle grondleveringen aan de private ontwikkelaar hebben plaatsgevonden en zijn in 2017 afgerekend. Nu resteert uitsluitend nog de ontwikkeling van de voormalige kerkkavel waarvoor een taakstellende opbrengst is vastgesteld. Naar verwachting kan de CV Lange Dreef het exploitatiegebied in de loop van deze bestuursperiode afsluiten.
Vennootschappen en coöperaties in liquidatie
- Vennootschappen en coöperaties in liquidatie
Niet van toepassing
Stichtingen en Verenigingen
- Stichtingen en Verenigingen
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De stichting voert voor de gemeente de gesprekken met inwoners die zorg of ondersteuning nodig hebben. Zij maken met de inwoner een plan op maat. Hierin staat welk probleem de inwoner ervaart, hoe hij dit op kan lossen en wie of wat hij/zij daarbij nodig heeft. Dit plan kan als aanvraag dienen voor een vorm van zorg of ondersteuning die de gemeente financiert. Naast het voeren van deze gesprekken heeft de stichting ook als opdracht de welzijnsmogelijkheden in de dorpen te stimuleren en het jongerenwerk uit te voeren.
Deelnemende partijen: Gemeente Utrechtse Heuvelrug.
Bestuurlijk belang: Het college functioneert als Raad van Toezicht van de stichting.
Financieel belang: Aan de Stichting Sociale Dorpsteams is in 2024 voor de uitvoering van de opgedragen basistaken en diverse projecten werd een bijdrage aan de stichting verstrekt van
€ 6.098.112.Voor 2024 werd halverwege het jaar een extra bijdrage beschikbaar gesteld van € 484.000 vanwege noodzakelijke gestegen personeelskosten in het kader van de CAO sociaal werk en extra benodigde inzet bij de dorpsteams.Risico's: In de statuten van de stichting is opgenomen dat de begroting, tussentijdse rapportages en jaarrekening voor goedkeuring aan ons college moeten worden voorgelegd. Dit maakt het mogelijk om, indien noodzakelijk, tijdig bij te sturen. Met deze werkwijze zijn voldoende maatregelen genomen om de risico’s te beheersen.
Ontwikkelingen: In de overeenkomst ‘Uitvoeringstaken sociale dorpsteams’ is de opdracht vastgelegd die de gemeente aan de stichting verstrekt. We werkten in gezamenlijkheid aan verdere professionalisering, waarbij de coördinatie van zorg wordt versterkt. In dit kader bleek het noodzakelijke om extra te investeren. Er was sprake van een niet voorziene toename aan complexe casuïstiek die een langdurigere en intensieve inzet van de consulenten bij deze gezinnen vraagt. De Stichting Sociale Dorpsteams is één van de belangrijkste samenwerkingspartners die uitvoering geeft aan de Uitvoeringsagenda Samen Leven, Samen Doen.
Stichtingen en Verenigingen in liquidatie
- Stichtingen en Verenigingen in liquidatie
Niet van toepassing
Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
- Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
Netwerksamenwerking U10
Netwerksamenwerking U10
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Doel van deze samenwerking is het samen verkennen van gemeenschappelijke onderwerpen en belangen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities formuleren en gemeenlijk activiteiten ondernemen. De samenwerking in de Utrechtse regio is primair gericht op de volgende werkvelden: economie, ruimtelijke ontwikkeling, wonen, sociaal domein, energietransitie/duurzaamheid, verkeer en vervoer, natuur en landschap. Desgewenst kan ook op andere terreinen gemeentelijke samenwerking worden aangegaan.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist.
Bestuurlijk belang: De U10 is geen bestuursorgaan. Alle B&W-leden zijn actief aan de verschillende (inhoudelijke) bestuurstafels. Formele besluiten worden er niet genomen. Dit is aan de verschillende colleges en gemeenteraden.
Financieel belang: De bijdrage aan de U10-netwerkorgansiatie bedraagt jaarlijks € 105.000,-. De bijdrage is gedekt vanuit verschillende beleidsvelden uit de programmabegroting die aan de U10 deelnemen. Uitvoeringsprojecten worden afzonderlijk ter besluitvorming voorgelegd. Hierbij wordt steeds de bijdrage van en de beoogde opbrengst voor onze gemeente afgewogen
Risico's: Risico’s zijn beperkt. U10 is geen uitvoeringsorgaan met (omvangrijke) budgetten of een uitgebreid ambtelijk apparaat. De samenwerking vraagt zowel ambtelijk als bestuurlijk inzet. Het risico bestaat dat bij een beperkte betrokkenheid de samenwerking niet oplevert wat de deelnemende partijen ervan verwachten. Dit kan een verminderde commitment van de partners tot gevolg hebben en een verminderde effectiviteit en slagkracht van het netwerk zelf.
Ontwikkelingen: Samenwerking binnen de U10: IRP en Gebiedsallianties
Een belangrijk kader voor de ruimtelijke ontwikkeling is het Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP), dat in 2021 werd vastgesteld en in 2024 is geactualiseerd. Binnen dit perspectief worden thema’s als woningbouw, mobiliteit, klimaatadaptatie en energievoorziening in samenhang opgepakt. Specifiek voor Utrechtse Heuvelrug betekent dit dat ontwikkelingen rondom woningbouw en mobiliteit aansluiten op de bredere regionale strategie, met oog voor behoud van het groene en landschappelijke karakter van de gemeente. Daarnaast heeft Utrechtse Heuvelrug zich in 2024 ingezet binnen de gebiedsallianties, waarin gemeenten samenwerken aan integrale gebiedsontwikkelingen. Onder andere binnen het programma "Groen Groeit Mee" is gewerkt aan het versterken van natuur, recreatie en landschap in relatie tot de groeiende behoefte aan woningbouw en economische ontwikkelingen. - Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
Regio ZOU Sociaal Somein
Regionale netwerksamenwerking in het Sociaal Domein regio Zuidoost-Utrecht
Vestigingsplaats : nvt
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
De kwaliteit en beschikbaarheid zorg en ondersteuning in het sociaal domein in samenwerking met gemeenten Bunnik, De Bilt, Wijk bij Duurstede en Zeist in de regio Zou en op bovenregionaal niveau (U16) en provinciaal niveau.De regionale samenwerking betreft die taken in het social domein waarbij schaalvoordelen optreden, waarbij gemeenten van elkaar kunnen leren en/of waarbij de gemeenten te maken hebben met dezelfde bovenlokaal opererende ketenpartners. Op dit moment betreft dit de inkoop en het contractmanagement en -beheer voor Jeugdzorg en de Wet maatschappelijke ondersteuning en het betreffende informatiemanagement.Deelnemende partijen : De gemeenten Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist
Bestuurlijk belang:
De samenwerking in de ZOU-regio laat zich omschrijven als programmatische netwerksamenwerking. De inhoudelijke basis voor de regionale samenwerking is gelegen in de door de gemeenteraden van de vijf gemeenten vastgestelde kaderdocumenten zoals de Regionale Koers Inkoop Jeugdzorg en Wmo Begeleiding (2020-2025) en Norm voor Opdrachtgeverschap Jeugd. Het programma tast de formele taken en bevoegdheden van de individuele gemeenten niet aan. De samenwerking kent geen rechtspersoonlijkheid; indien en voor zover formele besluitvorming of standpuntbepaling aan de orde is, wordt dat expliciet voorgelegd aan de vijf gemeenten.
Verschillende leden van het college van burgemeester en wethouders zijn actief in de regionale bestuurstafels. Formele besluiten worden hier niet genomen. Dit is aan de individuele colleges en gemeenteraden.Financieel belang : De bijdrage bedroeg voor 2024 € 358.000,-.
Risico's : Risico’s zijn beperkt.
Ontwikkelingen : Het in 2022 vastgestelde Programmaplan ‘Samen sterker voor inwoners, pragmatisch door’ werd uitgevoerd. Met ingang van 1 september 2023 fungeert de gemeente Utrechtse Heuvelrug als gastheer (= werkgever) voor het regionaal team Sociaal Domein.
Sinds het verschijnen van de Hervormingsagenda Jeugd is bekend, dat het Rijk op het gebied van de inkoop van specialistische jeugdzorg aanstuurt op publiekrechtelijke, intergemeentelijke samenwerking. De plicht daartoe wordt geregeld in de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg, die in het voorjaar 2024 is ingediend bij de Tweede Kamer. De inwerkingtreding van die wet en de daarmee samenhangende regelgeving is gepland voor 1 juli 2025. Daarna hebben regio’s één jaar de tijd om te komen tot een samenwerkingsvorm op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De komende periode zal de ZOU-regio de intentionele fase in gaan: is samenwerking wenselijk/mogelijk, met wie, onder welke voorwaarden en in welke vorm.