Inleiding
Onze gemeente heeft een oppervlakte van 13.140 hectare, waarvan 12.949 hectare land en 191 hectare oppervlakte binnenwater. Het grootste deel van de gemeente is particulier grondbezit. Een klein gedeelte is in eigendom en/of beheer bij de gemeente. Het grootste deel hiervan is openbare ruimte.
Dit onderdeel gaat met name in op de onderhoudstoestand van deze openbare ruimte en de kosten van wegen, riolering , openbaar groen en dergelijke. Onderhoud van deze zogeheten kapitaalgoederen beslaat een substantieel deel van de begroting. Een goed overzicht is daarom van belang voor een juist inzicht in de financiële positie.
Het beheer van de openbare ruimte van onze gemeente is ondergebracht in de volgende categorieën van kapitaalgoederen:
- wegen
- civieltechnische kunstwerken
- openbare verlichting
- openbaar groen
- speelvoorzieningen
- riolering en water
- gebouwen, waaronder schoolgebouwen
- buitensportcomplexen
- begraafplaatsen
- kunstwerken (cultuur)
- boven- en ondergrondse afvalcontainers
Aan al deze goederen wordt jaarlijks onderhoud verricht. Als openbare ruimte vervangen moet worden, worden er middelen opgenomen in het Meerjareninvesteringsplan .De afgelopen 12 jaren heeft de gemeente een sober basisniveau gehanteerd maar is sinds 2020 wel gestart met een inhaalslag wat betreft renovatie of vervangen van wegen en riolering. Om een integrale aanpak van de gehele openbare ruimte te borgen is daarom gestart met nieuwe beheerplannen (ter besluitvorming 2025 in de gemeenteraad) voor alle te beheren objecten in de openbare ruimte. waarmee er een actuele doorkijk voor de komende 10 jaar beschikbaar is.
Verder gaat het klimaat een steeds grotere rol spelen in het beheer van de openbare ruimte. Biodiversiteit, verdroging, hittestress en aan de andere kant wateroverlast bij hevige regenval worden steeds belangrijker. Daarom wordt het beheer steeds integraler aangepakt en wordt klimaat adaptatie steeds meer aangepakt in het dagelijks beheer en zeker ook in de grote renovatie projecten.
Kerngegevens gemeente Utrechtse Heuvelrug
Omschrijving | Aantal |
---|---|
Wegen (inclusief trottoirs en fietspaden) in m2 | 2.961.550 |
Civieltechnische kunstwerken | 131 |
Lichtmasten | 8.101 |
Verkeersregelinstallaties (verkeerslichten) | 14 |
Verkeersborden | 5.923 |
Straatnaamborden | 2.036 |
Riolering in km | 490 |
Bergbezinkvoorzieningen | 9 |
Rioolpompen en -gemalen | 744 |
Wateroppervlak in bebouwd gebied in m2 | 58.580 |
Buitensportcomplexen | 10 |
Bos- en natuurterrein in ha | 128 |
Openbaar groen in ha | 200 |
Bomen (exclusief bossen en bosstroken) | 37.767 |
Speeltoestellen | 386 |
Speelplaatsen | 92 |
Begraafplaatsen | 9 |
Culturele kunstwerken | 88 |
Scholen | 34 |
Overige gebouwen | 75 |
Ondergrondse afvalcontainers | 235 |
Bovengrondse afvalcontainers | 112 |
In verband met het opstellen van het IBB is er een kwaliteitsslag uitgevoerd in de data- en beheergegevens. Er wordt steeds meer en beter in beeld gebracht wat ons beheer areaal is. Tenzij apart vernoemd zijn verschillen tussen de kerngegevens van dit jaar en voorgaande jaren hieraan toe te schrijven.
Bij onderstaande tabel moet worden opgemerkt dat in 2023 de ambitieniveaus voor diverse groene objecten in de openbare ruimte zijn verhoogd. Dit geldt niet voor alle objecten. Wegen, kunstwerken, sportterreinen, speelplaatsen, bossen en natuurterreinen kennen nog altijd een minimaal niveau C.
Kwaliteitsprofielen, bijgesteld na de discussie n.a.v. de beheerplannen | ||||||
Gebied | A+ | A | B | C | D | Ambitieprofiel |
---|---|---|---|---|---|---|
Centra | x | Hoogwaardig | ||||
Parels | x | Hoogwaardig | ||||
Woonwijken | x | x | Sober | |||
Bedrijventerreinen | x | x | Sober | |||
Hoofdinfrastructuur | x | x | Sober | |||
Parken | x | x | Sober | |||
Landelijk gebied | x | x | Sober | |||
Begraafplaatsen | x | Hoogwaardig | ||||
Sportterreinen | x | Sober | ||||
Bossen en natuurterreinen | x | Sober |
De kwaliteitsniveaus zijn gebaseerd op het landelijke systeem van de CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Wegenbouw). Er zijn vijf niveaus:
- Niveau A+: Nieuwe aanleg. Dit niveau wordt praktisch niet gebruikt voor het bepalen van onderhoudskwaliteit.
- Niveau A: Hoogwaardig. Meer dan de functie vereist. De openbare ruimte ligt er goed bij.
- Niveau B: Functioneel, sober en doelmatig. De openbare ruimte ziet er redelijk uit, maar er is regelmatig wat op aan te merken.
- Niveau C: Onrustig beeld met enig discomfort of hinder. Schade en vervuiling zijn zichtbaar aanwezig. Over het algemeen functioneert de ruimte nog wel. Er treden echter incidenteel onveilige situaties op.
- Niveau D: een slecht beeld met vervuiling. Er is sprake van kapitaalvernietiging en onveilige situaties. Er zijn veel claims die vaak worden toegewezen.
Wegen
Het beleidskader
In 2020 zijn de beheerplannen Openbare Ruimte vastgesteld door de Raad. Dit betreft alle wegen, fietspaden, voetpaden, straatmeubilair, belijning, bermen en VRI's (verkeersregelinstallaties). Het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP) is in 2022 herijkt.
Consequenties van het beleidskader
Het GVVP richt zich op een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer. Uitgangspunten daarin zijn:
- in de wegenstructuur onderscheid maken tussen de hoofdstructuur en woonstraten;
- openbaar vervoer en fietsverkeer stimuleren.
In de beheerplannen Openbare Ruimte is gekeken hoe de gemeente zo efficiënt mogelijk de wegen met beperkte middelen in een veranderende samenleving kan beheren en onderhouden op het soberste niveau. Participatie van de inwoners, integraal werken en kijken naar innovatieve en duurzame mogelijkheden staan daarbij centraal.
Omdat de meeste wegen in de jaren zeventig en tachtig zijn aangelegd en in de begroting in vijftig jaar worden afgeschreven, staat de gemeente op korte termijn voor een grote vervangingsopgave. Door inspecties wordt de conditie van het wegdek in de gaten gehouden en kan het optimale moment voor vervanging worden bepaald. Bij de voorbereiding aan werk aan de wegen wordt gekeken hoe opvangen van regenwater, vergroening en verkeerskundige herinrichtingen kunnen worden meegenomen in de vervanging van een wegdek.
Realisatie
De voorbereiding voor de renovatie van de N225 in Doorn is opgestart. De projectopdracht en het projectplan zijn afgerond zodat een goede uitvraag kon worden opgesteld voor het werven van een ingenieursbureau die de projectleider kan ondersteunen met de plannen.
Het projectplan voor de vervanging van de Lekdijk is eveneens ondertekend en de werkzaamheden van de HDSR voor het versterken van de Lekdijk wordt steeds concreter. We volgen de plannen en planning van de HDSR op de voet omdat de afsluiting van de Lekdijk voor 1,5 jaar veel impact heeft op de verkeersstromen binnen de gemeente én op de planning van andere op te starten projecten in de openbare ruimte.
De aanleg van de Doorfietsroute is gestart op het traject wat in beheer en eigendom van de Provincie Utrecht is, maar de aanleg start eind 2024 voor het eerst op een gemeentelijke weg. Er werd gestart met het eerste gedeelte van de Veenseweg vanaf de N225 in Amerongen maar kon niet worden afgerond wegens de eventuele aanwezigheid van bepaalde fauna. De werkzaamheden worden in april 2025 op dit traject afgerond. Hierbij wordt een asfaltsoort gebruikt (HMA, Hot Mix Asfalt) waarvoor minder energie nodig is bij de productie en minder uitstoot van CO2 veroorzaakt dan traditioneel asfalt. De voorbereidingen en uitwerking voor de aanleg van de Doorfietsroute in Driebergen zijn in volle gang.
Vanuit team beheer is er opdracht gegeven om 2.460 m2 asfalt te verwijderen en hiervoor elementenverharding (betonstraatstenen) in de plaats aan te leggen. Dit is gebeurd in woonwijken waar het vanuit mobiliteit wenselijk is om deze verharding aan te leggen en daarnaast is het klimaatadaptiever dan asfalt. Het betrof de Bouwlust in Driebergen en de Van Kinsbergenlaan, Tuilland en Domproostlaan te Doorn.
Ook is er 2.525 m2 asfalt verwijderd van het voetpad aan de Horstlaan te Driebergen en hiervoor is een halfverharding in de plaats aangelegd. Dit past esthetisch beter in de omgeving en is klimaatadaptiever dan asfalt.
De vervanging van de verkeersregelinstallatie aan de Hoofdstraat-Buzziburg te Driebergen is voorbereidt maar nog niet uitgevoerd, de aanbesteding loopt in februari 2025.
Financiën
De werkelijke lasten voor wegen waren in 2024 afgerond € 4,5 miljoen, bestaand uit € 1,5 miljoen aan apparaatskosten, € 1,1 miljoen aan kapitaallasten en € 1,9 miljoen voor regulier onderhoud. Aan de investeringen is € 1,5 miljoen uitgegeven. Hiervan is € 206.000 uitgegeven aan verkeersmaatregelen en € 20.000 aan het vervangen van een VRI. Op basis van beleid wordt er geen onderhoudsvoorziening of reserve aangehouden voor deze uitgaven.
Civieltechnische kunstwerken
Het beleidskader
Voor dit onderdeel is geen beleid opgesteld. Het beheer van deze kunstwerken is opgenomen in de Beheerplannen Openbare Ruimte.
Consequenties van het beleidskader
De civieltechnische kunstwerken in de gemeente dienen een tweetal doelen. Enkele voorzieningen, bijvoorbeeld vlonders en steigers, dienen vooral een recreatief doel. Andere voorzieningen dienen een technisch doel, zoals het overbruggen van een watergang. Ook hier is veiligheid de basis van het opstellen van onderhoud- en vervangingsplannen en was er sprake van een achterstand met onderhoud en vervanging vanwege bezuinigingen. Dit leidde er toe dat op sommige locaties civiele kunstwerken (zoals bruggen) verdwenen en niet terug konden komen. Vanaf 2021 wordt er gewerkt aan een inhaalslag voor vervanging en renovatie van diverse civieltechnische kunstwerken.
Realisatie
In 2024 is er gewerkt aan een nieuw contract voor klein en groot onderhoud van civiele kunstwerken en daarnaast is er een start gemaakt met een projectplan voor de vervanging van 5 houten bruggen.
In Maarn is een recreatieve vlonder geheel vernieuwd.
Financiën
De werkelijke lasten voor onderhoud aan civieltechnische kunstwerken waren in 2024 afgerond € 69.000 voor regulier onderhoud. Aan de investeringen is € 22.000 uitgegeven. Op basis van beleid wordt er geen onderhoudsvoorziening of reserve aangehouden voor deze uitgaven.
Openbare verlichting
Het beleidskader
Nota openbare verlichting beleid en uitvoering ‘Donker waar het kan en licht waar het moet’ voor het vervangen en onderhouden openbare verlichting.
Consequenties van het beleidskader
Het areaal van openbare verlichting is sterk verouderd. De gemeente stelt veiligheid en effectiviteit als uitgangspunten. Binnen de bebouwde kom zijn hoofdwegen en hoofdfietspaden verlicht. In het buitengebied zijn zeer gevaarlijke gebieden verlicht en van oudsher een aantal buitenwegen. Verder heeft de lichtintensiteit in onze groene gemeente ook een effect op de fauna.
Realisatie
In 2024 zijn er circa 2800 lichtmasten vervangen, voornamelijk in de kernen Driebergen, Doorn en Leersum. In Amerongen is gestart met de renovatie van de historische armaturen in het oude dorp. Deze armaturen worden opgeknapt en voorzien van een LED verlichtingsbron.
Financiën
De werkelijke lasten voor openbare verlichting waren in 2024 afgerond € 353.000, bestaand uit € 315.000 aan regulier onderhoud en € 38.000 aan kapitaallasten. Aan de investeringen is € 1,7 miljoen uitgegeven. Op basis van beleid wordt er geen onderhoudsvoorziening of reserve aangehouden voor deze uitgaven.
Openbaar groen
Het beleidskader
Het Groenstructuurplan (in 2019 vastgesteld door de gemeenteraad) is voor het openbaar groen in de Gemeente Utrechtse Heuvelrug het uitgangspunt voor het groenbeheer. Dit plan beschrijft hoe het belangrijkste groen in de gemeente duurzaam in stand wordt gehouden en hoe de kwaliteit van de leefomgeving verder versterkt kan worden. Dit plan is in 2024 verder doorontwikkeld (medio 2025 voor vaststelling in gemeenteraad) en biedt daarmee meer houvast voor het groenbeheer. Ook zijn in de Lokale Adaptatie Strategie (LAS), bomenverordening en de in 2023 vastgestelde Omgevingsvisie, uitgangspunten voor het openbaar groen beschreven. De gemeenteraad heeft daarnaast in het vigerende Uitvoeringsprogramma 2023-2026 verschillende doelstellingen en budgetten opgenomen voor het groenbeheer binnen Gemeente Heuvelrug.
De bovenstaande genoemde documenten dienen gezamenlijk als beleidskader voor het groenbeheer.
Consequenties van het beleidskader
In het vigerende uitvoeringsprogramma is een besluit genomen voor een hoger ambitieniveau voor het openbaar groen als in het decennia daarvoor. Dit betekent dat er in 2024 met het extra beschikbare geld verder is gewerkt aan een inhaalslag van zowel onderhoud als vervanging van het openbaar groen.
Gemeente GUH geeft hier invulling aan door:
- Een boomvervangingsplan (verbetering en verduurzaming van ons boombestand).
- Ander bermbeheer (zorgt voor een aangepast maairegime wat de biodiversiteit verder zal verhogen).
- Renovatie van veel oude plantvakken (zorgt voor een toekomst- en klimaatbestendige inrichting) en toevoeging van nieuwe door te ontstenen.
- Er wordt uitvoering gegeven aan opgesteld beleid om openbaar groen dat illegaal in gebruik is genomen terug te vorderen of te legaliseren.
- We stimuleren bewoners de inrichting en het onderhoudsniveau samen met gemeente te verhogen door samen te werken.. Een nieuwe visie op participatie en zelfbeheer is ontwikkeld om bewoners nog meer te betrekken bij kwaliteit van de openbare ruimte. Binnen diverse renovatieprojecten de groene inrichting het middel zijn om klimaatdoelstellingen te borgen.
Realisatie
Na jarenlange versobering in alle dorpen van het openbaar groen is in 2024 gestart met grootschaligere renovatie van het groenareaal. In 2024 zijn de volgende werkzaamheden en projecten worden uitgevoerd:
In diverse gazons zijn kruidenstroken gerealiseerd en bloembollen aangeplant om de versterking van de biodiversiteit te versnellen.
Oude functioneel ingerichte plantvakken zijn gerenoveerd naar een biodiversere en aantrekkelijkere beplanting. Deze is toekomst- en klimaatbestendig en indien mogelijk inheems. In totaal is bijna 16.000m2 aan plantvakken vervangen.
Vanuit het boomvervangingsplan zijn op 296 locaties bomen en boomplantplaatsen verduurzaamd.
Gestart is met de integrale aanpak van de wijk “Rosarium” in Driebergen. De straat Dennenhorst en aanliggende zijstraten zijn grootschalige heringericht. Het openbaar groen in deze wijk is meegelift en voorzien van een biodiverse mix aan beplanting.
Het Rosarium in Driebergen is isn samenwerking met bewoners volledig vernieuwd. Hiermee is deze locatie weer volledig aangepast aan de huidige doelstellingen en klaar voor de toekomst.
Het herstelplan Valwind, fase 2, in Leersum is afgerond aan de noordzijde van de N225. D zijn aangeplant, ondergrondse infra aangepast, verharding en de renovatie van het Kerkplein zijn afgerond. De voorbereiding voor de renovatiewerkzaamheden van de Hoflaan als gevolg van de valwind zijn in 2024 voorbereidt. Uitvoering zal medio 2025 worden afgerond.
Verschillende stenige locaties zijn vergroend en daarmee klimaatbestendig ingericht. (o.a. Notengaard Doorn, De Griffel en De Lei Driebergen).
Er is in 2024 een Natuurwaarden- en Natuurkansenkaart opgesteld. Deze zullen in 2025 verder worden uitgewerkt in een maatregelenpakket.
Het Groenstructuurplan / groenbeleid en bomenverordening / beleid zijn in 2024 doorontwikkeld en zullen medio voorjaar 2025 worden vastgesteld in de raad.
Financiën
De werkelijke lasten voor openbaar groen waren in 2024 afgerond € 3 miljoen, bestaand uit € 1,4 miljoen aan apparaatskosten, € 122.000 aan kapitaallasten en € 1,5 miljoen voor regulier onderhoud. In Aan investeringen is € 832.000 uitgegeven. Op basis van beleid wordt er geen onderhoudsvoorziening of reserve aangehouden voor deze uitgaven.
Speelvoorzieningen
Het beleidskader
In 2020 is beleidsplan Natuurlijk! Buitenspelen 2020 – 2030 vastgesteld. Een aanvullend plan van aanpak is in 2023 naar aanleiding van het Uitvoeringsprogramma vastgesteld. Dit plan beschrijft de werkwijze en uitgangspunten rondom speelplekken en speelvoorzieningen voor de komende tien jaren.
Consequenties van het beleidskader
Belangrijk uitgangspunt uit het beleidskader is stimuleren en bevorderen van spelen in een natuurlijke omgeving. Hiermee bevordert de gemeente ook de gezondheid van de jeugd, binnen de beschikbare middelen. Het samenwerken met inwoners is hierbij van essentieel belang. De gemeente kent 29 centrale speellocaties. De overige speelplekken met toestellen zijn op het moment dat vervanging aan de orde is beschikbaar voor initiatieven van inwoners. Wanneer er geen initiatief mogelijk is zal de speelplek worden omgevormd naar een groene inrichting.
Realisatie
Jaarlijks worden allee speeltoestellen in de openbare ruimte geïnspecteerd op veiligheid conform het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen (WAS). Hiermee voldoen wij aan onze wettelijke zorgplicht. Op basis van deze inspecties wordt onderhoud aan de speeltoestellen en ondergrond uitgevoerd en/of speeltoestellen vervangen. In 2024 zijn 70 speeltoestellen gerepareerd, 8 valondergronden vervangen en 7 nieuwe toestellen geplaatst. Twee grote renovaties hebben plaatsgevonden aan de Tienden in Leersum en de Oranjelaan in Amerongen. Ook is er op het Seminarieterrein in Driebergen vanuit een bewonersinitiatief een grote inclusieve speelplek gerealiseerd met speciale aandacht voor kinderen met een beperking.
Financiën
De werkelijke lasten voor speelvoorzieningen waren in 2024 afgerond € 125.000, bestaand uit € 29.000 aan kapitaallasten en € 96.000 voor regulier onderhoud. Aan investeringen is € 13.000 uitgegeven. Op basis van beleid wordt er geen onderhoudsvoorziening of reserve aangehouden voor deze uitgaven.
Riolering en water
Het beleidskader
Het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) is vastgesteld in mei 2017. In januari 2020 is Voorstel Riolering Uitvoeringsprogramma en kostendekkingsplan goedgekeurd door de Raad. Hierin is voor renovatie van de riolering over een periode van 4 jaar overgegaan naar dorpsgericht werken. Het vervangen van de riolering wordt integraal opgepakt met opgaven voor klimaat, riolering, groen, wegen en kabels & leidingen. Mocht het riool niet integraal vervangen kunnen worden dan wordt het riool gerenoveerd.
Vanuit de Lokale Adaptie Strategie (LAS, vastgesteld door de gemeenteraad 2022) en het regionale beleid van Waterschappen en de provincie Utrecht moet er klimaat adaptief en waterrobuust ingericht worden. Hiervoor zijn budgetten beschikbaar gesteld.
Consequenties van het beleidskader
Het in het GRP beschreven beleid heeft tot doel om huishoudelijk afvalwater en regenwater op veilige en efficiënte wijze af te voeren. De uitgangspunten zijn dat we regenwater - dat relatief schoon is - zoveel mogelijk buiten het riool houden en dat we riolen die niet meer goed functioneren planmatig vervangen of renoveren. De herinrichting van wegen en openbaar groen wordt zoveel mogelijk gelijktijdig met het riool ter hand genomen. Dit beperkt de kosten en vermindert overlast voor bewoners.
Realisatie
De deelprojecten 4 en 5 van Wateroverlast Amerongen zijn opgeleverd. Hiermee is het grote integrale project wateroverlast Amerongen na vele jaren afgerond. Het project herinichting Dennenhorst Driebergen is ook na vele jaren opgeleverd. In deze projecten worden, naast het aanleggen van een gescheiden rioolstelsel, ook diverse maatregelen genomen voor klimaatadaptatie. Verder hebben inwoners zich opgeven voor het afkoppelen van het regenwater van de daken.
De rioolrenovatie voor de dorpen Leersum en Amerongen zijn opgeleverd. Er is verder gewerkt aan de renovatie riolering in de dorpen Doorn, Driebergen, Overberg, Maarn en Maarsbergen.
Wat betreft klimaatadaptatie is het Klimaatplein de Griffel te Driebergen onze eerste klimaatproject opgeleverd. Dit project geldt als voorbeeld klimaatproject.
In de gemeente zijn 38 pompen en 10 hoofdgemalen vervangen en het vervangen bestaande persleiding Lekdijk Amerongen is in de voorbereidingsfase.
Diverse klimaatprojecten worden in diverse dorpen geïnitieerd, voorbereid en uitgevoerd. Op het gebied van water en riool heeft dit voornamelijk te maken met apart afvoeren maar zeker ook opvangen van regenwater. Hier voor zijn allerlei technische voorzieningen of natuurlijke mogelijkheden beschikbaar.
De 6 integrale projecten daarvan zijn de kosten begroot en in het WKP opgenomen;
●Herinrichting Wijk Gezichtslaan West (Middenlaan-Vita Novalaan), Doorn
●Herinrichting Wijk Prinsenheuvellaan e.o., Maarn
● Functioneel verbeteren riolering- watersysteem, Maarsbergen
● Herinrichting Wijk Prinsessenbuurt, Amerongen
● Herinrichting Wijk Rosarium Oost, Driebergen-Rijsenburg
• Herinrichting Wijk Gezichtslaan Oost, Doorn
Financiën
De werkelijke lasten voor riolering waren in 2024 afgerond € 4,5 miljoen, bestaand uit € 852.000 aan apparaatskosten, € 2,6 miljoen aan kapitaallasten en € 1 miljoen voor regulier onderhoud. Verder is er een bedrag van € 7,9 miljoen ontvangen aan inkomsten uit rioolheffing. Aan investeringen is in totaal € 3,3 miljoen uitgegeven. Hiervan is € 726.000 uitgegeven aan klimaatmaatregelen en € 227.000 aan vervangen van pompen en gemalen. De hoogte van de voorziening onderhoud riolering bedraagt afgerond € 2,6 miljoen, er is geen bedrag beschikbaar in de spaarvoorziening riolering. Er zijn geen reserves.
Gebouwen, waaronder schoolgebouwen
Het beleidskader
Voor alle gemeentelijke gebouwen is er een Duurzaam Meerjaren Onderhoudsplan (DMJOP) gemaakt. Op basis hiervan wordt er gewerkt aan het verder verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed. Het gemeentelijk vastgoed moet in 2050 energieneutraal en aardgasvrij zijn.
Realisatie
De brandweerkazernes Driebergen-Rijsenburg en Doorn zijn verduurzaamd. Voorbereidingen zijn getroffen voor het verduurzamen van het cultuurhuis Pléiade en de sporthallen De Twee Marken en Steinheim. De verlichting in de gemeentelijke kantoren is vervangen door LED-verlichting.
Financiën
De budgetten zijn voldoende om het meerjarig onderhoud van de vastgoedportefeuille te kunnen uitvoeren op kwaliteitsniveau 3 van de NEN-norm 2767 en de eisen op grond van wet- en regelgeving.
De geschatte vervangingswaarde is ongeveer € 235 miljoen.
Buitensportcomplexen
Het beleidskader
In maart 2018 heeft de raad de nota sportaccommodaties 2018-2022 ‘Sport en Ruimte’ vastgesteld. Daarnaast is het meerjareninvesteringsplan (MIP 2020-2029) voor de buitensportaccommodaties geactualiseerd.
Consequenties van het beleidskader
In het kader van verduurzaming wordt traditionele veldverlichting vervangen door ledverlichting. De gemeente heeft als beheerder van kunstgrasvelden een zorgplicht, als het gaat om de milieurisico’s die de kunstgrasvelden met zich meebrengen. Om te voorkomen dat schadelijke stoffen (direct) in het milieu terechtkomen, worden kunstgrasvelden de komende jaren voorzien van kantplanken.
Realisatie
De benodigde capaciteit en de investeringen voor de komende jaren zijn inzichtelijk en aan de hand hiervan is nu uitvoering gegeven aan het beheer en onderhoud. Op verschillende buitensportcomplexen zijn in 2024 ten behoeve van hockey en korfbal diverse kunstgrasvelden vervangen. Ook zijn traditionele verlichtingsarmaturen vervangen door LED-armaturen.
Financiën
De werkelijke lasten voor buitensportaccommodaties waren in 2024 afgerond € 2,7 miljoen, bestaande uit € 255.000 aan apparaatskosten, € 882.000 aan kapitaallasten, € 402.000 voor regulier onderhoud en € 1.107.000 aan bijdragen sportaccommodaties en aan beheerstichtingen. Aan investeringen is € 618.000 uitgegeven. Op basis van beleid wordt er geen onderhoudsvoorziening of reserve aangehouden voor deze uitgaven.
Begraafplaatsen
Het beleidskader
De gemeente heeft het eigendom en beheer van negen begraafplaatsen, bestaande uit vijf algemene en vier historische begraafplaatsen. Op de vier historische begraafplaatsen worden geen nieuwe graven meer uitgegeven en voeren vrijwilligers het onderhoud uit. In 2023 is de verordening op de heffing en invordering van lijkbezorgingsrechten vastgesteld. Deze vormt het kader waarbinnen gemeente de werkzaamheden op het gebied van de wet lijkbezorging uitvoert.
Consequenties van het beleidskader
De gemeente heeft voldoende begraafcapaciteit. Wel is er een groeiende vraag naar natuurgraven. Onderzoek naar verdere uitbreiding van de algemene begraafplaats Doorn voor dit concept is afgerond. Vanwege beperkende wet- en regelgeving op gebied van natuurbescherming is uitbreiding in achterliggend bosperceel niet mogelijk. De mogelijkheden voor het vergroten van de capaciteit natuurgraven binnen de huidige begraafplaatsen biedt nog voor een aantal jaren ruimte.
Realisatie
In 2024 is op de algemene begraafplaats in Doorn ruimte gecreëerd voor extra capaciteit natuurgraven. In 2024 zijn alle mogelijkheden via GPS in het veld ingemeten als voorbereiding op het uitgeven van deze extra natuurgraven. Medio 2025 is de verwachting dat dit administratief ook mogelijk is en kan het uitgeven daadwerkelijk starten.
De doorontwikkeling en efficiëntere uitvoering van de begraafzaak administratie hebben in 2024 bijgedragen aan hogere inkomsten. Dit draagt bij aan de exploitatie van onze begraafplaatsen
Financiën
De werkelijke lasten voor begraafplaatsen waren in 2024 afgerond € 936.000, bestaand uit € 421.000 aan apparaatskosten, € 69.000 aan kapitaallasten en € 446.000 voor regulier onderhoud. Verder is er een bedrag van € 1,3 miljoen ontvangen aan inkomsten uit begrafenisrechten. Op basis van beleid wordt er geen onderhoudsvoorziening of reserve aangehouden voor deze uitgaven.
Kunstwerken (cultuur)
Het beleidskader
De gemeente heeft hiervoor geen specifiek beleidskader.
Consequenties van het beleidskader
Op dit moment is er geen vastgesteld beleid. Er zijn dan ook geen plannen voor de kunstwerken in onze gemeente.
Realisatie
In 2024 zijn alle beeldende kunstwerken geïnventariseerd en zijn afspraken gemaakt rondom beheer en onderhoud (al dan niet door het eigen buitenteam). Er zijn beperkte middelen beschikbaar voor deze asset, bij gevaar of na meldingen van vernieling wordt (beperkt) onderhoud uitgevoerd door het eigen buitenteam of een extern bedrijf.
Financiën
Voor dit product is geen exploitatiebudget begroot. Er zijn in 2024 ook geen uitgaven gedaan betreffende investeringen voor kunstwerken. Op basis van beleid wordt er geen onderhoudsvoorziening of reserve aangehouden voor deze uitgaven.
Ondergrondse afvalcontainers
Het beleidskader
Het Beleidskader Afval Utrechtse Heuvelrug 2014 – 2021 is verlengd tot 2024. Een van de hoofddoelstellingen is het verminderen van ongescheiden restafval van huishoudens door inwoners te faciliteren en stimuleren om hun afval gescheiden aan te bieden. Daarnaast geldt vanwege Europese regelgeving vanaf 2014 de wettelijk verplichting om GFT-E (groente-, fruit- en tuinafval + etensresten) bij alle huishoudens apart in te zamelen, dus ook bij de hoogbouw.
Consequenties van het beleidskader
Hoogbouwbewoners maken gebruik van verzamelcontainers voor restafval. Deze containers zijn nu aangevuld met een voorziening voor PMD (verpakkingen van plastic, metaal en drinkpakken) en voor GFT-E. Een en ander betekent een aanzienlijke toename van het aantal ondergrondse containers in de gemeente.
Realisatie
De uitvoering van het project Afvalscheiden in de hoogbouw is in 2023 gestart en is in 2024 afgerond met nog een nazorg fase in 2025. Er zijn in 2024 in totaal 109 nieuwe ondergrondse containers geplaatst,
waarvan 78 oude ondergrondse containers zijn vervangen en 31 op nieuwe locaties zijn geplaatst. Daarnaast zijn er 12 zuilen van ondergrondse containers aangepast op volume keuze. Naast de ondergrondse containers zijn er op 154 locaties bovengrondse GFT-E kliko’s aan beugels aangebracht.
Financiën
Aan investeringen is € 243.000 uitgegeven. Op basis van beleid wordt er geen onderhoudsvoorziening of reserve aangehouden voor deze uitgaven.