Speerpunten | Acties | Realisatie | ||
1 | De gemeente voert de regie op passende ondersteuning. | 1.1 | Informatie bieden aan inwoners met vragen over welzijn, wonen, zorg, werk en inkomen. | Via inloopspreekuren zoals Grip op geld, via de website van de gemeente en van de Nederlandse schuldhulproute werd informatie geboden over financiële vragen. Ook startte het inloop scheidingsspreekuur voor mensen die overwegen om te scheiden en die zijn gescheiden en is er een online training voor gescheiden ouders en een buddy app voor kinderen met gescheiden ouders van Villa Pinedo. |
1.2 | Tijdig signaleren van vraag naar ondersteuning, door o.a. nauwe samenwerking met huisartsen, scholen en lokale maatschappelijke organisaties. | De inzet van de praktijkondersteuner POH Jeugd GGZ werd structureel onderdeel van de dienstverlening van de Stichting Sociale Dorpsteams. Met de huisartsen maakte de gemeente vernieuwde samenwerkingsafspraken. | ||
1.3 | Ondersteuning bieden aan gezinnen om te komen tot integrale oplossingen. Licht waar mogelijk en zwaarder waar nodig. | De opvoedondersteuning is structureel onderdeel geworden van de dienstverlening van de Stichting Sociale Dorpsteams. Opvoedondersteuners boden waar mogelijk (lichte) ondersteuning aan gezinnen met vragen rond opvoeding en opgroeien. | ||
1.4 | Waar nodig gezinnen ondersteunen bij het realiseren van oplossingen, met oog voor de veiligheid. | Om de veiligheid binnen de gezinnen te bevorderen werkten de Sociale Dorpsteams samen met jeugdbeschermers van Samen Veilig Midden Nederland (de jeugdbescherming). Meldingen van onveilige situaties werden door Veilig Thuis doorgezet naar de Sociale Dorpsteams om de situatie met het gezin te onderzoeken en waar nodig hulp in te schakelen. De Sociale Dorpsteams werkten daarbij vanuit het principe Coördinatie van zorg (1Gezin, 1Plan, 1Regisseur). In 2024 is het kernteam opgericht. Dit is een maandelijks overleg, geleid door Stichting Sociale Dorpsteams, met formele en informele zorgprofessionals om integrale samenwerking te bevorderen in complexe casussen waarbij veiligheid een rol speelt. | ||
2 | De gemeente voorziet waar nodig in individuele ondersteuning, beschermd wonen en opvang. | 2.1 | Bieden van kwalitatief goede maatwerkondersteuning, vraaggericht, met zoveel mogelijk keuzevrijheid voor inwoners en zo min mogelijk administratieve lasten. | De gemeente organiseerde de toegang tot maatwerkondersteuning via de Stichting Sociale Dorpsteams. |
2.2 | Beschermd wonen en maatschappelijke opvang bieden. | De Stichting Sociale Dorpsteams voerden de lokale toegang uit voor Beschermd Wonen. In regionaal ZOU-verband werkte de gemeente aan het verminderen van instroom in de maatschappelijke opvang. | ||
2.3 | Werkzoekenden begeleiden naar betaald en onbetaald werk. | In 2024 werden inwoners op verschillende manieren ondersteund naar betaald en onbetaald werk. Bijvoorbeeld via activering en werkroute (samenwerking tussen de BIGA en RWDI). Eind 2024 is er de participatiecoach bij de Sociale Dorpsteams begonnen met als doel inwoners uit de gemeente met de participatievraagstuk intensief te begeleiden en de integrale en lokale samenwerking tussen het sociale dorpsteam en de RDWI verder te ontwikkelen. | ||
2.4 | Inkomensondersteuning bieden. | In 2024 heeft de gemeente circa 600 inwoners van inkomensondersteuning voorzien. | ||
2.5 | Ondersteuning bij schulden bieden. | De Regionale Sociale Dienst hielp ongeveer 140 inwoners met ingewikkelde schuldenproblematiek met een schuldhulpverleningstraject. Ook helpen diverse vrijwilligersorganisaties inwoners met het (weer overzicht krijgen op) hun financiën of beginnende schulden. |
Verbonden partijen in dit programma
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
BIGA Groep BV